Płatki owsiane

Płatki owsiane to produkt dostępny w każdym sklepie. Każdy z nas je zna i niestety często dajemy złapać się w marketingową pułapkę.  Ufamy reklamom, które powołują się na wysoką zawartość błonnika pokarmowego, witamin i składników mineralnych w płatkach śniadaniowych. Nikt jednak nie mówi, że przy okazji płatki w kuszącej polewie czekoladowej, z cynamonem, miodem, czy mieszanki płatków śniadaniowych dostarczają nam nie mających nic wspólnego ze zdrowiem dużych ilości cukrów prostych, czy tłuszczów trans. W zakupie płatków należy kierować się zasadą taką jak w przypadku innych produktów spożywczych - im krótszy skład produktu, tym lepiej!

Możemy wyróżnić 3 rodzaje płatków owsianych:

  • zwykłe (powstające z całego ziarna),
  • górskie (powstałe z pokrojonego ziarna),
  • błyskawiczne (pokrojone ziarno poddawane jest obróbce hydrotermicznej).

Jak łatwo można się domyślić, im mniej procesów do uzyskania końcowego efektu, tym lepiej, dlatego najbardziej przetworzone płatki błyskawiczne posiadają najmniej wartościowych substancji. Najzdrowsze, jako najmniej przetworzone, są oczywiście zwykłe płatki owsiane.

Zawartość składników odżywczych w 100g gotowego produktu

Płatki owsiane suche

Energia [kcal]

369

Białko [g]

11,9

Tłuszcze [g]

7,2

Węglowodany [g]

69,3

Błonnik [g]

6,9

Przedstawienie zawartości składników odżywczych w suchych płatków owsianych

Przyjrzyjmy  się powodom, dla których warto sięgać po płatki owsiane:

  1. Obniżają ciśnienie krwi.

Obecność produktów pełnoziarnistych w diecie pozwala utrzymać ciśnienie krwi na odpowiednim poziomie.

  1. Obniżają poziom cholesteroli.

Zawierają wiele rozpuszczalnego błonnika, między innymi beta-glukan, który pokrywając lepką warstwą układ pokarmowy, opóźnia wchłanianie tłuszczów, jak również wiąże kwasy żółciowe i wspiera wydalanie cholesterolu.

  1. Chronią serce.

Wyniki wskazujące na przeciwutleniające i przeciwzapalne właściwości zawartych w owsie awentramidów, pochodnych kwasów cynamonowych. Hamują one produkcję cytokin zapalnych związanych z tworzeniem w naczyniach pasm tłuszczowych.

       4. Zmniejszają ryzyko rozwoju nowotworów jelita grubego.

Po pierwsze - dzięki wysokiej zawartości błonnika, po drugie - dzięki przeciwutleniającemu działaniu awentramidów.

  1. Stabilizują poziom cukru we krwi.

Indeks glikemiczny (IG) to wskaźnik, który informuje o tym, jak gwałtownie po spożyciu danego produktu spożywczego wzrasta poziom glukozy we krwi. Owsianka jest produktem o średnim indeksie glikemicznym, dzięki czemu nie ma wysokich wyrzutów insuliny z trzustki, co pozwala na zachowanie odpowiedniego poziomu cukru we krwi. Płatki owsiane wykazują niższy indeks glikemiczny (IG=58) w porównaniu z innymi płatkami śniadaniowymi.

  1. Są bogatym źródłem magnezu.

Magnez pomaga też zapobiegać atakom serca i udarom mózgu, bo rozluźnia naczynia krwionośne i obniża ciśnienie krwi. Statystyki wskazują, że spożywanie pokarmów bogatych w magnez zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2. Niedobór magnezu utrudnia koncentrację, osłabia pamięć, a w skrajnym przypadku może doprowadzić do depresji.

  1. Poprawiają trawienie.

Ze względu na wysoką zawartość błonnika w płatkach owsianych wpływają na poprawę perystaltyki jelit. Wykazują właściwości prebiotyczne, co oznacza, że są pożywką dla dobrych bakterii bytujących w jelitach.

  1. Wysoka zawartość witamin z grupy B.

Nie ma wśród zbóż drugiego tak bogatego w witaminy z grupy B.  Witamina B1(tiamina) i witamina B5 (kwas pantotenowy) przeciwdziałają narastającemu zmęczeniu oraz rozdrażnieniu, zarówno podczas wysiłku fizycznego, jak i umysłowego. Owies zawiera też substancje działające antydepresyjnie i likwidujące zły nastrój.

Owsianka na mleku vs owsianka na wodzie

Wybierając drogę zdrowego odżywiania na pierwsze śniadanie najczęściej sięgamy po owsiankę, która ma nam dostarczyć energii na rozpoczynający się dzień. Towarzyszy temu pytanie: czy jest lepsza i bardziej wartościowa jest owsianka na mleku czy owsianka na wodzie?

Mleko

Zawiera laktozę, która jest cukrem. Niestety, nie przez wszystkich dobrze tolerowanym. Może wywoływać bóle brzucha i biegunki, zwłaszcza z płatkami owsianymi, które podkręcają metabolizm. Rozwiązaniem tego problemu może być mleko roślinne, np. mleko sojowe czy kokosowe. Z drugiej strony mleko jest źródłem wapnia.

Woda

Woda z płatkami jest idealna dla zrzucających balast. Jednak przeciwnicy będą zarzucać brak smaku i wapnia, które dostarczasz z mlekiem. Zwolennicy proponują dodać do owsianki orzechy, bakalie, świeże owoce czy łyżeczkę miodu.

Obojętnie w jaki sposób będziesz chciał przygotować swoje płatki owsiane nie zajmie Ci to więcej, niż 10 minut. Jest to produkt, który możesz przygotować w wielu konfiguracjach, według własnych preferencji smakowych.

Przepis na przykładową owsiankę:

Składniki na 1 porcję:

  • pół szklanki płatków owsianych
  • 2/3 szklanki wody lub mleka,
  • maliny, borówki, jagody ( dodajesz tyle, ile uważasz za słuszne ),
  • możesz dodać dodatkowe składniki np.: len, cynamon, kakao.

Sposób przygotowania:

Płatki owsiane gotuj z wodą lub mlekiem. Odstaw do ostygnięcia. Dodaj owoce i ulubione dodatki.

 

Smacznego!

 

Komentarze

Zostaw swój komentarz. Jeżeli chcesz, żebyśmy sie z Tobą skontaktowali podaj adres e-mail. Twój adres e-mail nie będzie widoczny na stronie dla innych komentujących.

This thread has been closed from taking new comments.
Zadzwoń

Na naszej stronie wykorzystujemy pliki cookies. Korzystanie z niej oznacza wyrażenie zgody na ich zapis lub
wykorzystanie. Więcej informacji znajdą Państwo w naszej polityce prywatności

Zamknij [X]