Zdrowa kuchnia mikrobiotyczna

 

Organizm człowieka zamieszkuje co najmniej 10 razy tyle bakterii, ile komórek liczy nasz organizm. Bakterie stanowią endogenną mikroflorę, która w większości bytuje w układzie pokarmowym, tworząc mikrobiom. Jelito - łączy środowisko zewnętrzne z wewnętrznym. Jednak jego funkcja nie ogranicza się jedynie do trawienia i wchłaniania składników przyjmowanych z pożywieniem. W jelitach człowieka znajduje się ponad 70% wszystkich komórek układu odpornościowego - z tego punktu widzenia interakcja zachodząca pomiędzy układem immunologicznym gospodarza a bakteriami wydaje się być szczególnie ważna. Populacja bakterii zasiedlająca przewód pokarmowy oddziałuje nie tylko na inne drobnoustroje, ale i na gospodarza przez co tworzy kompleksowy interaktywny ekosystem decydujący o wielu różnych procesach biologicznych, w tym o zdrowiu lub o chorobie.

Korzystne zmiany, jakie zachodzą w organizmie żywiciela pod wpływem probiotyków to zwiększenie liczby pozytywnej mikroflory jelitowej oraz zmniejszenie ilości flory szkodliwej i przywrócenie równowagi między szczepami.

Szczepy drobnoustrojów o właściwościach probiotycznych wpływają na przywrócenie i utrzymanie właściwego stanu zdrowia oddziałując na układ opornościowy; zapobiegają zatruciom pokarmowym i zakażeniom, biegunkom infekcyjnym, poantybiotykowym i pojawiającym się po leczeniu u pacjentów onkologicznych, np. po radioterapii. Bakterie probiotyczne mogą być pomocne w łagodzeniu wzdęć, zapobieganiu zaparciom i regulacji rytmu wypróżnień. Chronią przed związkami mutagennymi i potencjalnymi kancerogenami. Probiotyki charakteryzują się również działaniem przeciwwrzodowym - pomocniczo w leczeniu zakażeń Helicobacter pylori oraz przyczyniają się do utrzymania równowagi jelitowej - chroniąc przed rozwojem alergii oraz zmniejszając reakcje nietolerancji np. na cukier mleczny - laktozę. 

Odpowiednio dobranym żywieniem możemy wspierać odbudowę integralności jelitowej i przywracać odpowiedni skład ilościowy i jakościowy mikrobioty.

Źródłem korzystnych bakterii probiotycznych w żywności są produkty mleczne zawierające bakterie kwasu mlekowego (LAB- lactic acid bacteria). Do napojów mlecznych fermentowanych należą: kefir, kwaśne mleko, maślanka, jogurt, mleko acidofilne, w których głównie występują bakterie z rodziny Lactobacillaceae i Bifidobacteriaceae.

Poza napojami i produktami mlecznymi, które w składzie zawierają szczepy bakterii probiotycznych, na rynku spożywczym można znaleźć również produkty na bazie surowców nie-mlecznych, które również stanowią dobre źródło korzystnych bakterii z rodzaju Lactobacillus i Bifidobacterium. Należą do nich fermentowane soki warzywno- owocowe wytwarzane są na bazie kapusty, buraka ćwikłowego, pomidora, ogórka lub marchewki.

Dieta mikrobiotyczna dostarcza korzystnych szczepów prozdrowotnych bakterii kwasu mlekowego, dzięki czemu skutecznie wspomaga procesy detoksykacji. Przeprowadzone badania kliniczne potwierdzają pozytywny wpływ bakterii na hamowanie rozwoju procesów gnilnych w jelitach, ograniczanie rozwoju mikroflory patogennej i stymulację systemu odpornościowego człowieka, co przekłada się na zachowanie dobrego stanu zdrowia.

Komentarze

Zostaw swój komentarz. Jeżeli chcesz, żebyśmy sie z Tobą skontaktowali podaj adres e-mail. Twój adres e-mail nie będzie widoczny na stronie dla innych komentujących.

This thread has been closed from taking new comments.
Zadzwoń

Na naszej stronie wykorzystujemy pliki cookies. Korzystanie z niej oznacza wyrażenie zgody na ich zapis lub
wykorzystanie. Więcej informacji znajdą Państwo w naszej polityce prywatności

Zamknij [X]