Gluten - moda czy konieczność?

Gluten moda czy konieczność – część II

W dobie Internetu i natłoku różnych „żywieniowych” informacji docierających do nas – odbiorców, z kolorowych czasopism, magazynów czy popularnych książek, niejednokrotnie można mieć mętlik w głowie. Dieta bezglutenowa w ostatnich czasach, cieszy się dużą popularnością. Polecają ja znane z mediów osoby, celebryci, piszą o niej w gazetach… Czy wiadomo jednak, jakie są zalety a jakie mogą być wady diety bezglutenowej ? O tym w dzisiejszym blogowym wpisie. :)

Wady i zalety wynikające ze stosowania diety bezglutenowej

Zalety:

  • Redukcja dolegliwości wynikających z nietolerancji – czyli wszystkich objawów związanych z nietolerancją glutenu
  • Redukcja dolegliwości trawiennych – wzdęć, uczucia pełności, biegunek
  • Możliwe zmniejszenie objawów choroby Hashimoto i innych chorób autoimmunologicznych - potencjalne zmniejszenie ogólnego stanu zapalnego w organizmie, wpływ na poprawę funkcjonowania narządów objętych chorobą.
    *Przypuszcza się, że gluten może mieć związek z wywołaniem choroby Hashimoto.
  • Zmniejszenie częstotliwości migren – istnieją badania, w których wykazano zależność pomiędzy nietolerancją glutenu a przyczyną bólów głowy
  • Szybka poprawa samopoczucia – objawy nietolerancji szybko ustępują po odstawieniu czynnika chorobotwórczego
  • Wysoka jakość stosowanych produktów – w przypadku substytucji zbóż chlebowych zbożami bezglutenowymi, tj. amarantus, quinoa, teff, sorgo - produkty bezglutenowe to często produkty o wysokiej jakości pochodzące z upraw ekologicznych i plantacji oraz certyfikowanych źródeł. Można stwierdzić w nich mniejszą ilość zanieczyszczeń oraz pestycydów.

Wady:

  • Wysokie koszty stosowania – produkty bezglutenowe są niestety bardzo drogie, nabywane w specjalistycznych sklepach osiągają wysokie ceny
  • Bezglutenowy nie oznacza niskokaloryczny – poprzez pozbycie się glutenu z produktów może zwiększać się kaloryczność bądź zawartość tłuszczu, czy cukru w produktach. Poza tym produkty bezglutenowe zwykle mają mniejszą ilość błonnika niż ich glutenowe odpowiedniki. Brak ostrożności w stosowaniu diety bezglutenowej może doprowadzić do niedoborów witaminy B, wapnia, żelaza, cynku czy magnezu.
  • Trudny dostęp do produktów – dotychczas dostęp do produktów bezglutenowych był dość ciężki, można było je nabyć w sklepach specjalistycznych, ekologicznych, bądź zielarskich. Tendencja ta jednak się zmienia, gdyż wzrasta świadomość konsumentów a także ilość chorych i dotkniętych nietolerancją na gluten
  • Utrudnienia w przygotowaniu posiłków – często występuje problem z przygotowaniem posiłków (np. naleśniki, czy chleby), ponieważ gluten jest czynnikiem „zlepiającym” strukturę. Jest jednak wiele zmienników, z których można korzystać np. mąka kukurydziana, skrobia, siemię lniane
  • Wysokie restrykcje dietetyczne – będąc na diecie bezglutenowej należy skrupulatnie zwracać uwagę na spożywane dania, szczególnie gdy wybieramy restauracje. Powinniśmy też być uważni, gdy kupujemy produkty i czytać składy na opakowaniach. Nawet produkty, które powinny być bezglutenowe mogą zawierać jakieś alergeny pochodzące z linii produkcyjnej
  • Długotrwały okres stosowania – aby utrzymać dietę bezglutenową powinno stosować się do niej przez bardzo długi czas, a najlepiej do końca życia. Osoby, które chorują na celiakię bądź posiadające nietolerancję są zmuszone wprowadzić taki tryb odżywiania już na stałe, gdyż nawet niewielkie spożycie glutenu może spowodować nawrót niepożądanych dolegliwości.

Komentarze

Zostaw swój komentarz. Jeżeli chcesz, żebyśmy sie z Tobą skontaktowali podaj adres e-mail. Twój adres e-mail nie będzie widoczny na stronie dla innych komentujących.

This thread has been closed from taking new comments.
Zadzwoń

Na naszej stronie wykorzystujemy pliki cookies. Korzystanie z niej oznacza wyrażenie zgody na ich zapis lub
wykorzystanie. Więcej informacji znajdą Państwo w naszej polityce prywatności

Zamknij [X]